Wilhelminabrug, wat is de beste situatie voor fietsers ?

De brug heeft hoogteverschillen en is zo smal dat er te weinig ruimte is voor fietspaden die voldoende breed zijn. De fietspaden werden snel na opening van de nieuwe Wilhelminabrug afgesloten en daarna gingen de fietsers over de rijbaan.

De gemeente Zaanstad heeft Goudappel BV gevraagd de verkeersveiligheid van de Wilhelminabrug te onderzoeken, specifiek voor fietsers.
De Fietsersbond heeft desgevraagd zijn mening gegeven.

Wilhelminabrug fietsers op rijbaan
Kort na de opening werden de verhoogde fietspaden afgesloten.

De meest voor de hand liggende oplossing van de problemen is het opheffen van de hoogteverschillen op de brug. En het opnieuw indelen van de verkeersruimte. Omdat dit voor Zaanstad geen optie blijkt blijven we bij ons eerdere advies.

Houd de fietsers op de rijbaan en maak van de brug een fietsstraat met rood asfalt. Er rijden meer fietsers dan automobilisten over de brug, daarom is dit een goede mogelijkheid.

Goudappel schrijft: “ De afstand tussen de stopstreep en de slagboom is minimaal, waardoor er voor fietsers nauwelijks ruimte is om zich voor de eerste auto op te stellen.
Tijdens de brugopening proberen fietsers naast en tussen de auto’s zo ver mogelijk vooraan te komen. Bij het wegrijden als de brug weer dicht is moeten automobilisten hun snelheid aanpassen aan de fietsers”.

Daarom adviseren wij om aan beide kanten van de bruggen een flinke opstelstrook OFOS aan te brengen (Opgeblazen FietsOpstelStrook).

Hieronder ons volledige advies.

msword ⋅ 20 KB

Wilhelminabrug-advies-mei-2021

Download