Weverstraat in Krommenie
De Weverstraat wordt opnieuw ingericht. De bewoners hebben zich sterk gemaakt voor een maximum snelheid van 30 km/uur, maar Zaanstad kiest voor 50. Wij betreuren het dat de Weverstraat wettelijk toch een 50 kilometer-straat blijft. Steeds meer gemeenten kiezen bij gemengd verkeer in de bebouwde kom wel voor 30 km/uur.
Er komen twee zebra’s en die krijgen een steunpunt midden op de weg. Voetgangers kunnen dan halverwege de oversteek even stilstaan en kijken of ze verder kunnen gaan. Voor hun gevoel is dat veiliger. Maar bij een steunpunt midden op de weg is een automobilist geneigd om nog door te rijden als de voetganger zich op de andere weghelft bevindt. Echter zodra een zebra gebruikt wordt dient het verkeer de voetganger voorrang te verlenen en is een steunpunt overbodig.
Voor fietsers is een steunpunt bewezen gevaarlijk, zoals café Mama aan de Westzijde dagelijks ziet. Soms schatten automobilisten de afstand verkeerd in; als ze dan nog net voor een fietser door de versmalling rijden snijden ze hem af, rijden hem klem. Het gebeurt ook dat een auto de verkeerde kant van het steunpunt neemt, gevaarlijk voor tegemoetkomende fietsers.
In het algemeen waarschuwt de Fietsersbond voor obstakels op de weg, zij leiden tot eenzijdige ongelukken met soms ernstige gevolgen.
Geen steunpunten op een zebra, maar is het te overwegen om in plaats daarvan verdrijvingsvlakken aan te brengen?
We hebben onze mening gegeven in een brief aan de gemeente, zie de download..