Fietsverbinding Purmerend en Zaandam

Het toenemende autoverkeer vanuit Hoorn en Purmerend naar Amsterdam vergt veel investeringen, vaak ten koste van de natuur. Daarom wordt geprobeerd de automobilist op de fiets te krijgen.
Wij zetten in op een snelle nieuwe fietsverbinding.

De A7/A8 gaat opgewaardeerd worden omdat men uit gaat van steeds meer auto’s en men files wil voorkomen. Hoe het gaat worden wordt onderzocht in de Corridorstudie.
Er wordt nagegaan of de fietsverbinding Zaandam-Purmerend verbeterd kan worden. Doel is om automobilisten op de fiets te krijgen.

Nu is er een route langs de Zuiderweg door de Wijdewormer heen.
Er kleven verschillende minpunten aan deze route.
• Er zijn bedrijven gevestigd die met grote vrachtwagens rijden en ook bedrijven die afhankelijk zijn van leveranties door zulke vrachtwagens.
• Er is sprake van landbouwverkeer, de tractoren met aanhang zijn soms bijna net zo breed als de Zuiderweg zelf.
• Auto’s rijden soms verschrikkelijk hard.
• Af en toe is de weg een kwartier afgesloten vanwege het verplaatsen van koeien naar een weide aan de overkant van de weg; erg leuk voor de recreatieve fietser, ergernis als je op weg bent naar je werk of naar huis.
• De weg is na zonsondergang verlicht, maar spaarzaam.
• Komend vanaf de Watering in Zaandam moet je de kluft van het spoorwegviaduct over, een flinke klim.

Daarom breekt de Fietsersbond Zaanstreek een lans voor onderzoek naar de route langs het spoor, vanaf de Stationsstraat Oostzaan tot het Wormerpad. En daar vandaan is een goede verbinding nodig naar de Melkweg in Weidevenne, waardoor een directe aansluiting ontstaat op het centrum van Purmerend en op oostelijke woonwijken als de Gors, Purmer-Zuid en Overwhere.

corridor

Pluspunten fietspad langs het spoor
• De beleving van een fietspad langs het spoor is gunstiger dan de voor velen lange saaie Zuiderweg.
• Het is een snelle comfortabele autoloze route met weinig kruisingen. Kort en veilig.
• Goede verbinding met oostelijk gelegen woonwijken in Purmerend.
• Het is een extra route naast de Zuiderweg. De ervaring leert dat als een fietsnetwerk fijnmaziger wordt, het voor meer mensen aantrekkelijker is om de fiets te nemen.

Minpunten
• Het is duurder dan het verbeteren van de Zuiderweg-route.
• De spoorbaan gaat dwars door een Natura 2000-gebied. Een fietspad langs het spoor is geen nieuwe doorsnijding, maar er moet rekening mee gehouden worden.