Houtveldtunnel open

De Fietsersbond maakt zich sterk voor het openhouden van de Houtveldtunnel, de tunnel iets ten zuiden van station Zaandam.

Als we geen brommers dwars door het voetgangersgebied in Inverdan willen, dan moet de tunnel blijven. Zij moeten geen gebruik mogen maken van het toekomstige viaduct naast het station, de Buiging, die in Westerwatering overgaat in de Slinger.

In 2008 werd gezegd dat er op de plaats van de tunnel geheid ging worden voor Inverdan en dat de tunnel daarom gesloten moest worden. Dit lijkt nu van de baan.

De Houtveldtunnel moet open blijven want

  • Brommers geven op de Buiging overlast voor voetgangers. Aan de centrumkant kruisen de brommers enkele malen voetgangersstromen van de Gedempte Gracht en de Hermitage naar het station. Brommers moeten op de Slinger en Buiging verboden worden en kunnen dan gebruik maken van de Houtveldtunnel.
  • Veel fietsers over de Slinger en Buiging geeft een lastige kruising van voetgangers naar de Gracht en fietsers naar de Zeemansstraat. Een open Houtveldtunnel beperkt het aantal fietsers over de Buiging.
  • De Houtveldtunnel geeft een goede aansluiting op de fietssnelweg aan de centrumkant van de spoorlijn, de Buiging niet.
  • “Klimmen” over de Slinger en Buiging is steiler en dus lastiger dan door de Houtveldtunnel onder het spoor door.
  • Voor bewoners van de Westzanerdijk is de Houtveldtunnel de snelste en gemakkelijkste verbinding met de binnenstad. Dit geldt ook voor fietsers die uit Zuid-Westzaan komen.