Zaanbocht 30 km/uur

De Zaanweg West is recent ingericht met maximumsnelheid 30 km/uur, een 30-zone. Wij zijn voorstander van 30 binnen de bebouwde kom, tenzij er ruimte is voor vrijliggende fietspaden (Van Goghweg, …). Daarom zijn we blij met een keuze voor 30.
De drempels zijn lastig voor fietsers en gevaarlijk voor scootmobielen, daarom hebben we de gemeente verzocht ze weg te halen. Als het de bedoeling is de snelheid op de Zaanweg eruit te halen zou een sinusdrempel aan het begin en einde volstaan, zo hard wordt daar niet gereden.

Middenheuvels
Er zijn enkele middenheuvels aangebracht bij toekomstige terrassen. De doorgangsruimten tussen vluchtheuvels en trottoir zijn zo smal dat er geen auto samen met een fietser doorheen kan. Het resultaat is dat menig automobilist nog net voor een fietser het gat in duikt of dat een fietser een automobilist hijgend in de nek krijgt. Fietsers als ‘remvee’, een weinig ethisch concept, zeker als hier sprake is van een bus of vrachtwagen, die zich al moeizaam door het gat moet wringen.

zaanbocht-middenheuvel
wringen

Drempels
Verder zijn er drempels aangebracht. Naast de betondrempels heeft de fietser een doorgang van exact vijf bakstenen breed. Dit is in strijd met elk bestaand voorschrift met betrekking tot de breedte van fietsstroken. Driewielers, scootmobielen, fietsers met aanhang (kinderen!), bakfietsen en soortgelijke vervoermiddelen redden het niet met die vijf stenen en moeten een stuk van de drempel meenemen. Toen wij er met een verkeerskundige van Zaanstad keken, passeerde er juist een scootmobiel. De rechterwielen over de weg, de linker- over de drempel, waardoor het weinig scheelde of hij kantelde, met de bestuurder erbij.

zaanbocht1
Zaanbocht met drempel

Voorrang met Stationsstraat veranderd
De Stationsstraat/Zaanweg Oost is een doorgaande weg in de voorrang geworden, de Zaanweg West moet voorrang verlenen. Voor fietsers uit de Stationsstraat is het lastig om linksaf naar de Marktstraat te rijden.

zaanweg-hoek-stationsstraat
Kruising Zaanweg met Stationsstraat

Onze volledige reactie in de download. Hierin wordt verwezen naar Veilig van deur tot deur, Strategisch plan verkeersveiligheid 2030.

vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document ⋅ 21 KB

zaanbocht-standpunt-FB

Download

pdf ⋅ 6 MB

Strategisch_Plan_Verkeersveiligheid_2030

Download