Verbindingsweg Noorderveenweg Assendelft (2022)

Vastlegging van onze voornaamste knelpunten inzake de plannen voor de verbindingsweg Noorderveenweg

Kruising Dorpsstraat/Noorderveenweg
Onze voorkeur gaat uit naar een rotonde met uiteraard afdoende zichtbaarheid voor de fietsers. Op twee momenten op de dag zou het autoverkeer daar mogelijk nadelen van kunnen ondervinden, nl. in de ochtend- en avondspits. In het licht van de toekomstige ontwikkelingen, werken thuis, woon-werkverkeer buiten de spits, achten wij dat nauwelijks een bezwaar. Filevorming kan die ontwikkelingen positief beïnvloeden met de kanttekening dat de plannen zich op het toekomstige gebruik richten!
Een kruispunt beveiligd door een VRI vraagt om een inrichting waarbij de fietser zich bijvoorbeeld in 1 beweging van noord-west naar zuidoost kan bewegen, dus zonder zich meerdere malen voor een stoplicht te moeten opstellen. Ook dient de inrichting rekening te moeten houden met het “afsnijden” als de fietser van Dorpsstraat-zuid naar Noorderveenweg-zuid wil of van Dorpsstraat- noord naar Noorderveenweg-west wil. Via een lusdetectie kan de wachttijd voor de fietser geminimaliseerd dan wel geoptimaliseerd worden (bijvoorbeeld parallel aan doorgaand verkeer noord-zuid v.v. en oost-west v.v.).

Aansluiting Parkrijklaan
Wij stemmen in met de rotonde met een enkelzijdig fietspad, wel met de aantekening dat extra snelheidsbeperkende maatregelingen de voorkeur hebben inclusief goed zicht op het verkeer op de rotonde.
Jaap Bootpad
Daar waar het Jaap Bootpad de doodlopende weg naar de sportvelden kruist, verwachten wij dat het doorgaande fietsverkeer in de voorrang komt. Goed aangegeven met Haaientanden Waar het fietspad onderlangs bij de ovotonde gaat, gaan wij ook uit van een voorrangsituatie voor het fietsverkeer (haaientanden).
Noorderweg
We zijn natuurlijk zeer verheugd dat er nu reeds sprake is van een tweezijdige fietspad gescheiden van het autoverkeer dat zich aan 50 km dient te houden.
Aansluiting Communicatieweg
Een aansluiting van het tweezijdige fietspad met de Communicatieweg zonder extra maatregelen achten wij te gevaarlijk voor het fietsverkeer, ook omdat er een opstelvak in het midden van de weg ontbreekt. Een gelijkwaardige kruising geeft zowel de fietser als de automobilist van rechts voorrang.
De voorkeur van de Fietsersbond gaat uit naar een VRI met lus detectie dan wel met bedieningsknoppen voor de fietser.
Tot slot willen wij erop wijzen dat toegangsverwachtingen over een al dan niet toenemend fietsverkeer niet gebaseerd kunnen zijn op een infrastructuur die niet aanwezig is. De ervaring is dat des te fijnmaziger een fietsnetwerk, des te meer er gebruik van gemaakt worden. Kortom, meer fietspaden moedigen het gebruik van de fiets aan. Omdat de fiets in de toekomst in steeds meer verschillende uitvoeringen komt en daartoe ook anders gebruikt wordt, heeft de Fietsersbond eerder een Fietsvisie 2040 opgesteld waarnaar wij graag verwijzen.

pdf ⋅ 937 KB

4 – Presentatietekening DO Overzicht – kopie

Download

msword ⋅ 20 KB

Noorderweg-Noorderveenweg

Download