wij waarschuwden al in in 2015

Wilhelminabrug

gevaarlijke hoogteverschillen tussen fietspad en rijbaan.

De Wilhelminabrug is woensdag voor Hemelvaart voor het verkeer opengesteld. De wethouder was enthousiast.

Slegers opening Wilhelminabrug
NHD 28-5-2020

Maar al snel doken grote problemen op. Diverse fietsers kwamen ten val door de te smalle fietspaden die met een gladde rand omlaag lopen naar de rijbaan voor gemotoriseerd verkeer. Jan de Vries (D66) en met hem Peter van Haasen (PVV) en Hildr Behrens-Vogelesang (GL) kwamen in actie en schreven een brief aan de wethouder. Ze vroegen met klem de fietspaden direct te af te sluiten. Fietsers kunnen dan gebruik maken van de rijbaan.

De bruggen zijn in 2010 ontworpen en vanaf circa 2014 lagen ze bij de bouwer te wachten tot ze ingehangen konden worden. In 2015 verzocht de Fietsersbond om geïnformeerd te worden over de nieuwe centrumbruggen. We schrokken toen we zagen dat de nieuwe bruggen zo’n drie meter smaller (!) werden dan de vorige. De fietspaden zijn smaller dan de CROW-normen aangeven. Het was onmogelijk, zo werd ons gezegd, om de hoogteverschillen tussen de diverse delen van de bruggen te verwijderen. We stuurden ons standpunt op papier naar Zaanstad, zie de download. Vlak voor de opening van de Wilhelminabrug hebben we onze reactie opnieuw verstuurd.

Eind juni is gepland dat de identieke Beatrixbrug opengaat.

msword ⋅ 183 KB

Beatrixbrug, standpunt FB def

Download

SAM_0378 klein
Direct na de opening. Een rare slinger om op het fietspad te komen.
SAM_0383 klein
Enkele dagen na de opening wordt het fietspad afgesloten, er gebeuren teveel ongelukken

Categorieën